Wat zijn managed services?

Een managed service kunt u zien als het outsourcen van een dienst. In het geval van IT wil dit zeggen dat u een of meerdere taken uitbesteedt aan een gespecialiseerd bedrijf dat helemaal thuis is in diverse facetten of juist een heel specifiek aspect van IT. Denk bijvoorbeeld aan serverupdates, security vraagstukken of alle onderdelen van uw digitale infrastructuur. Een managed serviceprovider (MSP) levert een stuk ontzorging en kennis door u bepaalde onderdelen van het IT-beheer uit handen te nemen.

 

Redenen om gebruik te maken van managed services

Er zijn verschillende redenen waarom het als zorgorganisatie loont om gebruik te maken van managed services. We zetten de belangrijkste op een rij.

Reden 1: Meer focus op kernactiviteiten

Door het beheer van IT uit te besteden aan gespecialiseerde dienstverleners, kunnen zorgprofessionals zich beter en effectiever richten op hun vakinhoudelijke kerntaken. In plaats van uren bezig te zijn met het uitvoeren van updates, druk mailen of bellen naar IT of een oplossing vinden voor downtime of netwerkproblemen, kunnen ze zich focussen op het werk waar hun hart ligt en waar ze goed in zijn: het bieden van hoogwaardige zorg aan patiënten of cliënten. Managed services nemen het dagelijkse beheer van IT-systemen en -infrastructuur over, waardoor zorginstellingen zich kunnen concentreren op hun primaire missie zonder afgeleid te worden door technologische zorgen.

Reden 2: Kostenbesparing en budgetbeheer

Managed services helpen zorginstellingen bij het beheersen en voorspellen van IT-kosten. IT-technologie is tegenwoordig complex en evolueert in een razendsnel tempo. Het in-house actueel houden en bijspijkeren van alle kennis of in stand houden van een flexibele schil aan IT-specialisten is kostbaar en lastig, zeker omdat de vraag naar goede IT’ers veel groter is dan het aanbod. Gespecialiseerde IT’ers zijn schaars en, dankzij hun gewildheid, ook duur. Als u gebruikmaakt van de diensten van een goede managed serviceprovider, haalt u een schat aan IT-expertise en -ervaring in huis voor een vast en voorspelbaar (maand)bedrag.

 

Managed services vormen ook een gestroomlijnde en schaalbare oplossing. U hoeft niet te investeren in dure infrastructuur en personeelstraining en betaalt alleen voor de diensten, resources en toepassingen die u daadwerkelijk gebruikt. Met de nieuwste generatie AI-tools is het bovendien mogelijk om gedetailleerde en exacte voorspellingen te doen over het IT-gebruik en digitale behoeften in de nabije en verdere toekomst. Een goede manier om de kosten ook op de lange termijn overzichtelijk en beheersbaar te houden!

Reden 3: Toegang tot geavanceerde technologie en expertise

Het diverse landschap van de zorgtechnologie evolueert en verandert voortdurend. Wat vandaag baanbrekend en nieuw is, kan over een paar maanden alweer achterhaald zijn. Het is voor niet-techbedrijven enorm lastig om het hoge tempo van IT-innovatie bij te houden. Managed services bieden zorginstellingen directe en betaalbare toegang tot de benodigde technologieën en gespecialiseerde expertise die in-house moeilijk te verkrijgen zijn. 

 

De experts die werken bij een MSP zijn voortdurend op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en beschikken over specialistische kennis binnen de essentiële IT-deelexpertises. Ze helpen zorginstellingen bij het doelgericht toepassen van geavanceerde technologieën in de dagelijkse zorgpraktijk. Zo gebruikt u bijvoorbeeld AI, IoT en datawetenschap actief voor het verbeteren van de zorg en patiëntervaringen. 

 

Denk bijvoorbeeld aan handige apps waarmee mensen zelf belangrijke gezondheidswaarden kunnen meten en betere hulpmiddelen voor valpreventie. Maar ook aan behandeltrajecten en medicatie op maat door rekening te houden met zowel het ziektebeeld als de persoonlijkheid van een patiënt. U profiteert als zorginstelling van de nieuwste technologische doorbraken zonder daarbij een vermogen te investeren in onderzoek en ontwikkeling.

Reden 4: Verbeterde veiligheid en compliance

In de zorg is het beveiligen van gegevens en applicaties van groot belang. Zorginstellingen verwerken immers veel (privacy)gevoelige data. Denk aan persoonsgegevens en de medische data die terechtkomen in elektronische patiëntendossiers. MSP’s bieden meestal uitgebreide en geavanceerde beveiligingsmaatregelen en -tools, inclusief continue monitoring, gegevensversleuteling en de naleving van regelgeving zoals de AVG. Door veiligheidsvraagstukken toe te vertrouwen aan de experts, waarborgen zorginstellingen de privacy van patiëntgegevens en voldoen ze aan strikte wettelijke normen op het gebied van databescherming en compliance.

Reden 5: Meer schaalbaarheid en flexibiliteit

Managed services passen zich gemakkelijk aan de behoeften van een zorgorganisatie aan, ook als u groeit en snel meer IT-capaciteit nodig heeft. Of het nu gaat om het toevoegen van nieuwe gebruikers, het uitbreiden van opslagcapaciteit of het implementeren van geavanceerde medische applicaties: de schaalbaarheid en flexibiliteit van managed services zorgen ervoor dat de IT-infrastructuur moeiteloos meegroeit en meebeweegt met de organisatie.

Brug naar een betere, slimmere en efficiëntere zorg

Het gericht en slim inzetten van managed services in de zorg is niet alleen een strategische keuze. De juiste mix van tools en technologieën vormt ook een praktische en makkelijk begaanbare brug naar een efficiëntere, veiligere en meer patiëntgerichte gezondheidszorg. Het resultaat? Zorgprofessionals kunnen zich volledig focussen op het werk waaraan ze hun hart hebben verpand en waarin ze uitblinken.

Over managed services en Sovitas

Sovitas levert managed services voor diverse IT-behoeften en -kerntaken. Denk bijvoorbeeld aan werkplekbeheer, device en endpoint management, backup-as-a-service (BaaS), Windows-systeembeheer en een goed functionerende servicedesk. U kunt al uw zorgen en verantwoordelijkheden met betrekking tot IT-infrastructuur uit handen geven aan ons team van professionals dat gespecialiseerd is in het beheer van IT-systemen. Bij Sovitas bent u verzekerd van continuïteit, deskundigheid en specifieke kennis waar u zowel permanent als voor een korte periode gebruik van kunt maken. Een aantal zorginstellingen waren u voor en laten hun omgeving al beheren door Sovitas.

 

Wilt u meer weten over onze diensten en ontdekken wat wij voor uw zorgorganisatie kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op via 088 769 70 71, info@sovitas.nl of het contactformulier op onze website.   



Laat Sovitas uw partner zijn in het behalen van succes met IT. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij u kunnen ondersteunen.

 

De rol van een Werkplekbeheerder in moderne bedrijfsomgevingen

In deze blog duiken we in de rol van werkplekbeheerder en hoe bedrijven als Sovitas hierin het verschil kunnen maken.
Lees meer

Whitepaper: Het tekort aan gekwalificeerd personeel in de zorg overwinnen

Weten hoe jij iets kunt doen aan het tekort aan IT-personeel in de zorg? Download dan onze whitepaper en ontdek de oplossingen.
Lees meer

Alles over de Managed Services Provider: het verlengstuk van uw IT-afdeling

In deze blogpost bespreken we hoe Managed Services u kunt helpen en hoe ze een verlengstuk van uw IT-afdeling kunnen worden.
Lees meer

Verbeter uw Service Level Agreement met een proactieve ICT Servicedesk

Een proactieve ICT Servicedesk kan een belangrijke rol spelen bij het waarborgen van hoge kwaliteit van de ICT-dienstverlening. Lees verder en ontdek hoe en waarom!
Lees meer

Waarom back-up essentieel is voor jouw digitale bescherming

Wist je dat het vandaag Wereld Back-Up dag is? Laten we eens duiken in de wereld van digitale bescherming.
Lees meer

De rol van de IT-servicedesk in zakelijke continuïteit

Een professionele IT-servicedesk kan een belangrijke rol spelen bij het bewaken van de zakelijke continuïteit. Lees verder en ontdek hoe en waarom!
Lees meer
Scroll to Top